به اعلامیه اقتصادآنلاین به حکایت از عصرایران، عارضه کهنه کلیه در حال حاضر به یک دشوار بهداشت برجسته تبدیل شده است. خوشبختانه، فراوانی از میوه ها و سبزیجات می توانند به سلامت فعل کلیه ها یاری کنند. بنابر بر آورد پژوهشگران، پراکندگی مشکلات کلیوی قطع 10 واحد زمان ( آینده دو برابر خواهد شد. این به سبب روش افزایشی سالمند شدن جمعیت و ازدیاد عارضه های کهنه دیگر، مثل دیابت و چاقی است.

از این رو، بالا بردن مواد غذایی سودمند برای سلامت کلیه ها به رژیم غذایی می تواند تعجیل ارتقا نابودی آنها را افت دهد. همچنین، آنها می توانند به پیشگیری از مریضی های باقی مانند موارد مرتبط با پیامدها قلبی عروقی کمک کنند.

ارزش خوردن همانند برای سلامت عملکرد کلیه ها
کلیه ها تکلیف حذف مواد زائد از بدن را بر عهده دارند. خون با تردد از این تمامی ها تصفیه می شود. همچنین، تمام ها جوانب مایعات و الکترولیت های بدن را مرتب کردن و بهینه می سازند.

در صورت تلاقی با مشکلات شدید، کلیه ها در انجام صحیح وظایف خود با دشواری مواجه می شوند. بر همین اصل است که مردم مبتلا به مشکلات کلیوی باید از استفاده بعضی مایعات و مواد غذایی پرهیز کرده یا میزان مصرف آنها را محدود کنند.

اصلاح رژیم غذایی برای صحت کارکرد کلیوی تنها یک گزینش سالم نیست، ولیک به همراه داروهای تجویزی و دیالیز می تواند پارهای بنیادین از معالجه مریضی های کلیوی نیز را شامل شود.

رژیم غذایی سالم و درست غذا خوردن برای درمان این شرایط و پیشگیری از پیدایش دردمندی های متصل دگر مثل دیابت، پرفشاری خون یا چاقی تاثیر دارد.

رژیم غذایی افراد مبتلا به مشکلات کلیوی باید:

متنوع باشد.

متعادل باشد.

منابع قدرت به اندازه مکفی دریافت شود.

به خوبی سازماندهی شده باشد.

قابلیت سازگاری داشته باشد.

در دنباله با برخی از بهترین میوه ها و سبزیجات که می توانند به بهبود عملکرد کلیه ها کمک کنند، بیشتر آشنا می شویم.

کاسنی فرنگی

کاسنی فرنگی یا کاسنی سالادی محصولی خوشمزه و ایده آل برای افرادی است که قصد دارند عملکرد کلیوی خود را بهبود ببخشند. این گیاه از محتوای آب زیاد و کالری کم برخوردار است. در واقع، حدود 95 درصد کاسنی فرنگی از آب تشکیل شده است. از این رو، یک ماده غذایی سبک، اما به واسطه محتوای آب و فیبر خود پر کننده محسوب می شود.

از نظر اطعام ، کاسنی فرنگی سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها نیز است. به اسم مثال، این گیاه محتوی کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم، سدیم و انباشته از ویتامین های A، C و B است.

پیاز و پیازچه

پیاز و پیازچه از پر مصرف ترین سبزیجات در جهان هستند. مزایا فراوانی در هر لایه از این مواد غذایی پنهان شده اند، اما به عنایت فواید ادرارآور، تندرستی راندمان کلیوی یکی از مزایا واقعی آنها شمرده می شود. مصرف این مواد غذایی اندازه آب و نمکی که از طریق ادرار از بدن دفع می شوند را افزایش می دهد.

مطالعه ای که در نشریه the Journal of Medicinal Food منتشر شد، نشان داد که پیاز توانایی حرکت دادن سود بخش عملکرد کلیه ها و آسان سازی دفع مایعات اضافه از بدن را دارد.

از جمله فواید مصرف پیاز و پیازچه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

به اسم یک همراه در برابر دیابت عمل کند.

گوارش را بهبود می بخشد.

سیستم ایمنی را تقویت می کند.

بعضی بیماری های تنفسی را فروکش می دهد.

هویج

هویج یکی دیگر از سبزیجات پر مصرف در جهان است که به سبب مزایا خود در زمینه تقویت سلامت بینایی شناخته شده است. اما این تولید مزایا سلامت دیگری را نیز عرضه می کند که یکی از مهم ترین آنها افزایش دفع ادرار است.

همانند پیاز، هویج نیز از محتوای آب زیاد بهرهمند است که به سلامت عملکرد کلیوی کمک می کند زیرا محصول و جلو گیری ادرار را آسان کردن می کند. بر همین پایه است که هویج یک بدیل بیشمار مفید برای کمک به شکستن و دفع سنگ های کلیوی محسوب می شود.

همان گونه که پیشتر نیز اشاره شد، هویج برای سلامت چشم ها نیز مفید است زیرا منبع خوبی برای ویتامین A محسوب می شود که به تقویت بینایی کمک می کند. همچنین، بتاکاروتن های موجود در هویج محافظانی قوی برای پیشگیری از پیری زودرس هستند.

مصرف هویج به محافظت از شبکیه چشم و پیشگیری از ابتلا به آب مروارید نیز کمک خواهد کرد.

توت ها

این دسته از میوه ها برای مبارزه با عفونت ها و بهبود گردش خون ایده آل هستند. همچنین، آب کرنبری از خواص ضد عفونی کننده و آنتی بیوتیک برخوردار است که می تواند با باکتری های مسبب عفونت های دستگاه ادراری مبارزه کند.

توت ها حاوی اسید کوینیک نیز هستند که این ماده می تواند به محافظت در برابر تشکیل سنگ های کلیه کمک کند.

مواد غذایی دیگر برای بهبود عملکرد کلیه ها

میوه ها و سبزیجاتی که در بالا به آنها اشاره شد تک گزینه هایی نیستند که می توانید بهسبب سلامت کارکرد کلیوی به رژیم غذایی خود افزایش کنید. از باقی مواد غذایی مفید برای آرامش کلیه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- نارنگی

- لیمو

- خیار

- مارچوبه تازه

- نخود سبز

- قارچ ها و موارد خوردنی دیگر، مانند مخمر، محصولات تخمیر شده، باکتری های زنده، مثل کفیر و ماست

اگر با مشکلات کلیوی مواجه هستید در مراجعه به حکیم برای بررسی ظریف شروط تردید نکنید. حکیم می تواند دستور کار معالجه جامع و پیشنهاد های غذایی درخور را ارائه کند

 

منبع: rangsalamty