آیا شما میدانید که شما چند تارمو در سر داردید و روزانه چه تعداد از این موها می ریزند؟

پوست سر ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تار مو دارد که روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار از آنها ریخته میشود که خوب اصلا جای نگرانی نیست و بسیار طبیعی است که مو در هنگام شانه کردن و یا شستشو ریخته شود. ولی اگر تعداد آنها بیشتر شود چه باید کرد؟ 

ریزش مو باعث ترس و همچنین از دست دادن اعتماد به نفس می شود .

چون علاوه بر بد شدن ظاهر فرد ممکن است فرد دچار بیماری کم‌کاری غده‌ی تیروئید، بارداری، کمبود مواد مغذی و عدم رعایت بهداشت  باشد.

از این رو قصد داریم شما را با دلایل ریزش مو، درمان های طبیعی و خانگی و نیز راه‌های جلوگیری از ریزش مو آشنا کنیم.

دلایل ریزش مو و درمان ریزش مو

دلایل مهم ریزش مو

فشار جسمی:

جراحی، تصادف ماشین، بیماری شدید، آنفولانزا و هر گونه ضربه ی فیزیکی می تواند باعث ریزش موی موقتی شود ، این امر باعث تحریک گونه ای از ریزش مو به نام جریان تلوژن نیز می شود. مو دارای یک چرخه ی عمر منظم است مرحله ی رشد، مرحله ی استراحت و مرحله ی ریزش. دکتر گلاشور متخصص پوست در نیویورک می گوید:«هنگامی اتفاق استرس زایی برای تان رخ می دهد، می تواند بر چرخه ی موی تان تأثیر بگذارد و مو را به مرحله ی ریزش سوق دهد.» ریزش مو معمولاً 3 تا 6 ماه پس از ضربه اتفاق می افتد.

چه باید کرد؟

خبر خوب این است که به محض ترمیم بدن، مو دوباره رشد می کند.

تاثیرات بارداری در ریزش مو:

بارداری یکی دیگر از فشارهای جسمی است، که می تواند باعث ریزش مو شود (فشار جسمی و هورمون ها). ریزش مو مرتبط با بارداری بیشتر پس از به دنیا آمدن بچه دیده می شود، تا زمان بارداری.

چه باید کرد؟

اگر شاهد ریزش مو هستید، نگران نباشید، چرا که موها یتان بعد از چند ماه دوباره رشد می کنند.

کمبود پروتئین از دلایل ریزش مو:

با توجه به آکادمی پوست و مو آمریکا، اگر در رژیم غذایی تان پروتئین کافی دریافت نکنید، ممکن است بدن تان با متوقف کردن رشد مو، کمبود پروتئین را جبران نماید.گفته می شود که این امر پس از دو تا سه هفته پس از کاهش دریافت پروتئین اتفاق می افتد.

چه باید کرد؟

منابع بسیاری از پروتئین مانند ماهی، گوشت و تخم مرغ وجود دارد. اگر گوشت یا محصولات حیوانی مصرف نمی کنید، می توانید انواع حبوبات را جایگزین کنید.

تاثیرات بارداری در ریزش مو:

بارداری یکی دیگر از فشارهای جسمی است، که می تواند باعث ریزش مو شود (فشار جسمی و هورمون ها). ریزش مو مرتبط با بارداری بیشتر پس از به دنیا آمدن بچه دیده می شود، تا زمان بارداری.

چه باید کرد؟

اگر شاهد ریزش مو هستید، نگران نباشید، چرا که موها یتان بعد از چند ماه دوباره رشد می کنند.

چه درمان های برای ریزش مو وجود دارد ؟

آلوئه‌ورا

این روزها، در نتیجه‌ی آلودگی شدید هوا، ریزش بیش از حد مو، بسیار شایع شده است. می‌توانید از آلوئه‌ورا(خواص آلوئه‌ورا) به عنوان درمان خانگی دیگری که برای درمان ریزش مو و رشد سریع آن مؤثر است، استفاده کنید. آلوئه‌ورا می‌تواند مشکلات مربوط به پوست سر از قبیل شوره و خارش سر را به نحو مؤثری کاهش دهد. خاصیت قلیایی اندک آلوئه‌ورا باعث بازگرداندن و حفظ سطح pH طبیعی پوست سر می‌شود که این خود به رشد مو کمک می‌کند.

ژل آلوئه‌ورا حتی برای مبارزه با شوره‌ی سر هم می‌تواند مؤثر باشد. با یک چاقوی تیز برگی از گیاه آلوئه‌ورا را قطع کنید، لبه‌های دندانه‌دار برگ را برش بزنید، لایه‌ی بالایی برگ را جدا کنید و با کمک چاقو، ژل آلوئه‌ورا را از لایه‌ی پایینی جدا کنید. ژل را در مخلوط کن بریزید و سپس مایع یکدست به دست آمده را به پوست سر و موها بمالید. پس از ۴۵ دقیقه تا یک ساعت، ماسک را با آب بشویید. این روش درمانی را ۳-۴ بار در هفته انجام دهید تا نتیجه‌ی بهتری بگیرید.

کشک

کشک سبب نرمی، لطافت و درخشندگی موها نیز می‌شود. هم می‌توانید کشک را مستقیما روی پوست سر و موها بمالید و هم می‌توانید ۲ قاشق سوپ‌خوری کشک را با ۱ قاشق سوپ‌خوری عسل ترکیب کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. این ماسک ترکیبی را ۳۰ دقیقه روی سر نگه‌ دارید و سپس با آب فراوان بشویید. برای داشتن موهای بلند و سالم، این ماسک خانگی را امتحان کنید.

شیرین بیان

آیا می‌دانید چگونه از انگور فرنگی (خارتوت) برای جلوگیری از ریزش مو و بالا بردن رشد طبیعی مو استفاده کنید؟ کمبود ویتامین C زمینه‌ساز ریزش مو می‌شود، این در حالی است که انگور هندی سرشار از ویتامین C است. انگور به حفظ سلامت پوست سر و همچنین تقویت رشد مو کمک می‌کند. هسته‌ی چند حبه انگور هندی را جدا کنید و دور بیندازید و گوشت آنها را بکوبید.

با خمیر به دست آمده به همراه چند قطره آبلیموی تازه، پوست سر را ماساژ دهید. بدون اضافه کردن آبلیمو هم می‌توانید از این ماسک استفاده کنید. ماسک را یک ساعت روی موهای‌تان نگه دارید و سپس با آب شستشو دهید.

منبع :truelifestylesite