همه ما برای یکبار هم که شده مغلوب سرماخوردگی شده ایم. حتی شجاع ترین، قوی ترین، شیرین ترین و باهوش ترین ما. خصوصیات ما اصلاً برای ویروس سرماخوردگی اهمیتی ندارد و هر که باشیم ما را به سرفه و عطسه می اندازد. بدتر از همه آنکه درمانی هم ندارد! آنتی بیوتیک ها که به راحتی در مبارزه علیه عفونت های میکروبی پیروز می شوند، بر ویروس سرماخوردگی بی اثرند.

اما حقیقت این است که کارهای زیادی می توان انجام داد تا دوره بیماری با راحتی و آرامش بیشتری سپری شود.  برخی از درمان ها به ما کمک می کنند زودتر بیماری سرماخوردگی خود را پشت سر بگذاریم. در ادامه 11 روش برای درمان سریع سرماخوردگی را بخوانید.


درمان سرماخوردگی در منزل

رژیم غذایی مناسب داشته باشید

اولین چیزی که فرد پس از سرماخوردگی متوجه آن می شود، رژیم غذایی است که اگر مناسب نباشد باعث اختلال در سخوت و ساز بدن می شود. دکتر «هاس» مصرف کمتر غذاهای چرب، گوشت و فرآورده های شیر و مصرف بیشتر میوه و سبزیجات را توصیه می کند.

درمان سرماخوردگی با مصرف ویتامین C

عملکرد ویتامین C در بدن، درست مانند لاشخوری است که همه آشغال ها را از هر نوع که باشید، از جمله ویروس سرماخوردگی، را جمع آوری می کند.

ویتامین C دوره بیماری را کوتاه کرده و از 7 روز به 2 تا 3 روز کاهش می دهد. ویتامین C همچنین باعث قطع سرفه و عطسه و سایر علائم می شود. در یک تحقیق افرادی که ویتامین C مصرف نمی کردند، علائم کمتری داشند!

مصرف کوتاه مدت دوز بالای ویتامین C طبعاً عارضه جانبی به دنبال خواهد داشت. اما قبل از اقدام به مصرف دوز بالای ویتامین C لازم است حتماً نظر پزشک خود را در این رابطه جویا شوید. بهتر است این ویتامین C اضافی از طریق نوشیدن تامین گردد.

آب پرتقال، گریپ فروت، قره قات (قره قاط) از جمله میوه های سرشار از ویتامین C هستند.

استراحت و آرامش خاطر

استراحت بیشتر در موقع بیماری باعث صرف همه انرژی بدن برای بهبودی هر چه سریع تر می گردد. بعلاوه با استراحت می توان از بروز عوارض ثانوی مثل برونشیت و ذات الریه جلوگیری نمود. اگر حالتان واقعاً خوب نیست، یکی دو روز مرخصی بگیرید و یا حداقل از فعالیت های روزمره خود بکاهید و از انجام برخی کارهای همیشگی چشم پوشی کنید.

اگر سعی کنید حین بیماری همچنان به کارها و فعالیت های همیشگی خود ادامه دهید، به صرف انرژی بیشتری نیاز خواهید داشت. زیرا هنگام بیماری تمرکز کاهش می یابد و در نتیجه برای انجام هر کاری احتمالاً به دو برابر زمان همیشگی وقت نیاز خواهید داشت.

اگر سرماخوردید، مهمانی ممنوع!

هنگامی که بیمارید، مهمانی ها موجب ضعف بیشتر شما و در نتیجه سیستم ایمنی و به درازا کشیدن سرماخوردگی می شوند. پس بهتر است مهمانی ها و مراسم خود را تا بهبودی کامل به تاخیر بیندازید.

گرم نگه داشتن بدن ضروری است

اگر سرماخوردید و می خواهید سریع درمان شوید، بدن خود را کاملاً گرم نگه دارید. این کار باعث می شود تا سیستم ایمنی بدن با خیال آسوده تنها به مبارزه با عوامل بیماری زا بپردازد و مجبور به صرف انرژی برای حفاظت از شما در برابر سرما نشود.

پیاده روی کنید

ورزش سبک موجب بهبود گردش خون و در نتیجه گردش بهتر پادتن های ضد میکروب سیستم ایمنی می گردد. نیم ساعت پیاده روی و یا 15 دقیقه آرام پریدن روی یک تخته پرش در خانه را توصیه خوب است.

ورزش شدید را به دلیل ضعیف شدن بدن رد می کند.

درمان سرماخوردگی با سوپ مرغ

صحت این روش درمانی قدیمی امروزه به اثبات رسیده است. یکی کاسه سوپ مرغ داغ به باز شدن مسیر عبور هوا در بینی کمک می کند. پژوهشگران در یافته اند که سوپ مرغ داغ به خاطر عطر و یا طعمش، ظاهراً دارای خاصیتی است باعث بهبود ترشحات مخاط بینی می شود.

به گفته محققان این ترشحات، یعنی آنگه هنگام تخلیه یا عطسه از بینی خارج می شود، به خارج کردن میکروب ها و ویروس ها از بدن کمک می کنند.

مصرف زیاد مایعات

نوشیدن روزانه 8-6 لیوان آب، آب میوه، چای و دیگر مایعات رقیق به درمان سریع سرماخوردگی کمک می کند. با این کار می توان مایعات از دست رفته بدن در دوره سرماخوردگی را جبران نمود و باعث تسریع خروج عوامل بیماری زا و آلودگی ها از بدن شد.

ترک سیگار

کشیدن سیگار موجب تحریک بیشتر گلو که خود در اثر سرماخوردگی تحریک شده، می گردد. به علاوه سیگار مانع از عملکرد صحیح مژک ها که با حرکت دائمی خود وظیفه خارج کردن میکروب را از ریه ها و حلق به عهده دارند، می شود.

بنابراین اگر نمی توانید سیگار را به طور کامل ترک کنید، حداقل از کشیدن آن در دوره بیماری بپرهیزید.

غرغره آب نمک

با سه بار غرغرقه روزانه گلو (صبح، ظهر، شب) با آب نمک، می توان منابع از تحریک گلو شد. یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید و سپس گلو را با آن شستشو دهید.

عرق خرما

وقتی که سرماخورده اید در هنگام خواب ممکن است با مشکل مواجه شوید. با نوشیدن مقداری عرق خرمای داغ می توان به رفع احتقان بینی برای داشتن خوابی راحت هنگام شب کمک کرد.

بخور آب داغ

مقداری آب در داخل کتری یا قابلمه ای بریزید و آن را روی اجاق گاز بگذارید تا جوش بیاید. سپس حوله ای روی سر خورد بیاندازید، سر را روی کتری یا قابلمه آب داغ خم کنید و تا زمانی که احتقان برطرف شود بخار آب را استنشاق نمایید. این کار به رفع سرفه های ناشی از خشگی گلو نیز کمک می کند.

پیشگیری از سرماخوردگی

تنها راه مؤثر برای پیشگیری از سرماخوردگی جلوگیری فیزیکی از پخش شدن ویروس است.این کار عمدتاً شامل شست و شوی دست ها و استفاده از ماسک های صورت می شود. در محیط های درمانی، روپوش و دستکش یکبار مصرف نیز استفاده می شود. انجام کارهایی مانند قرنطینه کردن افراد امکان پذیر نیست، زیرا بیماری بسیار همه گیر است و نمی توان علائم آن را به طور قطعی به این بیماری نسبت داد.

از آنجا که این بیماری از طریق ویروس های فراوانی به وجود می آید و ویروس ها دستخوش تغییرات سریع هستند، واکسیناسیون کاری دشوار است، و ایجاد واکسنی که به گونه‌ای فراگیر مؤثر باشد، بسیار نامحتمل است.

شست و شوی مرتب دست ها احتمال انتقال ویروس های سرماخوردگی را مخصوصاً در کودکان کاهش می دهد. اینکه آیا استفاده از داروهای ضدویروس یا پادزیست همراه با شست و شوی دست ها، مزیت خاصی دارد یا خیر نامشخص است.

استفاده از ماسک های صورت در نزدیکی افراد مبتلا می تواند مفید باشد، اما در مورد فاصله اجتماعی بیشتر مدارک کافی موجود نیست.

استفاده از مکمل روی در کاهش تعداد سرماخوردگی هایی که یک فرد دچار می شود، می تواند مؤثر باشد.

منبع زوم لایف