چه چیزهایی در مورد فشارخون میدانید!

فشار خون، مقدار نیرویی است که در برابر دیواره های شریان ها اعمال می شود زیرا خون از طریق آنها جریان می یابد ،  به گفته انجمن قلب امریکا (AHA)در ایالات متحده حدود 85 میلیون نفر فشار خون بالا دارند که از هر سه نفر آنها یک نفر بالای 20 سال است.

موسسه ملی بهداشتNIH تخمین می زنند که حدود دو سوم افراد بالای 65 سال در ایالات متحده دارای فشار خون بالا هستنداگر بدون درمان و کنترل نشدن باقی بماند می تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. مانند:نارسایی قلبی، از دست دادن بینایی، سکته مغزی و بیماری کلیوی.

علت مبتلا شدن به فشارخون

علل ابتلا به بیماری فشارخون

قلب عضوی است که خون را در اطراف بدن پمپاژ می کند ، خونی که دارای سطح پایینی از اکسیژن می باشد به سمت ریه ها جابجا و پمپاژ می کنند و اکسیژن آن را تأمین می کند سپس خون غنی از اکسیژن به وسیله قلب در اطراف بدن به منظور تأمین عضلات و سلولهای ما تزریق می شود و پمپاژ خون فشار را ایجاد میکند ، اگر یک فرد فشار خون بالا داشته باشد به این معنی است که دیواره های شریانی به طور ثابت تحت فشار زیادی هستند.

عوامل خطر و موثر در بیماری فشار خون

1- سن؛

هر چه سن شما بالاتر باشد خطر ابتلا به فشارخون بیشتر است.

خطر ابتلا به فشارخون در افراد مسن

2 ،تاریخ خانوادگی (وراثت)

اگر شما در افراد خانواده نزدیک، پرفشاری خون دارید احتمال وجود آن به میزان قابل توجهی در شما بیشتر است.

3-دما:

یک مطالعه که درآن 8801 شرکت کننده بالای 65 سال حضور داشتند و تحت نظارت بودند، دریافتند که مقادیر فشار خون سیستولیک ودیاستولیک در طول سال های مختلف و توزیع دمای هوای فصلی متفاوت است.

که وقتی هوا گرم تر است فشار خون پایین می آید وقتی هوا سردتر است فشار خون بالا می آید.

4-زمینه قومی:

شواهد نشان می دهد که افراد مبتلا به سرخجه آفریقایی یا جنوب آسیا در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند در مقایسه با افرادی که عمدتاً قفقاز یا آمریکایی های آمریکایی(بومیان آمریکا) هستند.

5 – چاقی و اضافه وزن؛

این افراد نسبت به کسانی که وزن طبیعی دارند، بیشتر در معرض فشار خون بالا قرار میگیرند.

چاق ها در معرض ابتلا به فشارخون بالا

6 – برخی از جنبه های جنسیتی

به طور کلی فشار خون بالا در مردان بالغ بیشتر از زنان بالغ است که با این حال پس از 60 سالگی هر دو جنس به طور مساوی نسبت به این بیماری حساس هستند.

7 – فیزیکی

عدم فعالیت، فقدان ورزش و همچنین داشتن یک زندگی بی حرکت وبی تحرک باعث افزایش فشار خون میشود.

8- سیگار کشیدن

سیگار کشیدن باعث عروق خونی و منجر به فشار خون بالا می شود. سیگار همچنین مقدار اکسیژن خون را کاهش می دهد بنابراین ضربان قلب برای جبران این کاهش افزایش می یابد در نتیجه فشار خون بالا می رود.

 

با سیگار کشیدن به پیشواز بیماری فشارخون نروید !

9 – مصرف الکل

به گفته محققان افرادی که به صورت مرتب الکل مصرف می کنند فشار خون سیستولیک بالاتری نسبت به مابقی افراد دارند.

10 – مصرف زیاد نمک

طبق گزارشات محققان جوامعی که مردم آن کمتر نمک می خورند فشار خون پایین تری نسبت به کسانی دارند که نمک زیادی استفاده می کنند.

بالا رفتن فشارخون با مصرف زیاد نمک

رژیم غذایی با چربی بالا و تاثیرات آن در فشارخون

بسیاری از متخصصان سلامت می گویند که رژیم غذایی با چربی بالا باعث افزایش فشار خون میشود.

با این حال اکثر متخصصین تغذیه بر این نکته تاکید دارند که مشکل ،خود چربی نیست. مشکل نوع چربی میباشد

چربی های گیاهی مانند آووکادو آجیل روغن زیتون روغن امگا برای شما مفید هستند.

اما چربی های اشباع شده که در غذاهای حیوانی و همچنین چربی های ترانس رایج هستند برای شما بد است.

11- استرس ذهنی

مطالعات مختلف شواهد قانع کننده ای را ارائه داده اند، مبنی بر اینکه استرس ذهنی به ویژه در طولانی مدت تاثیر جدی بر میزان فشارخون می گذارد.

12 – دیابت

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در معرض خطر ابتلا به فشارخون بالا به علت قند خون بالا هستند.

و همچنین احتمال بروز اضافه وزن و چاقی بیماری های قلبی عروقی نیز در آنها وجود دارد.

افراد دیابتی در خطر ابتلا به فشارخون

13 – پسوریازیس

با مطالعه ای که برروی 78000 زن به مدت 14 سال انجام شد دریافتند که داشتن پسوریازیس به علت افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و دیابت مرتبط است این یک وضعیت سیستم ایمنی است که بر روی پوست ظاهر می شود و به صورت ضخیم در می آید.

14 – بارداری

زنان باردار خطر ابتلا به فشار خون بیشتری دارند این شایع ترین مشکل پزشکی است که در دوران بارداری رخ میدهد و دو تا سه درصد از همه حاملگی ها را پیچیده می کند.

علائم و نشانه های فشار خون

اکثر افراد مبتلا به فشارخون بالا علائم را تجربه نمی کنند به همین دلیل اغلب به عنوان قاتل خاموش شناخته می شود.

با این حال هنگامی که فشار خون به 110 تا 180 میلیمتر جیوه برسد یک فوریت پزشکی شناخته می شود که به عنوان یک بحران شناخته می شود.

در این مرحله علائم را نشان خواهد داد:

  • سردرد
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تاری دید یا دوربینی
  • خونریزی بینی
  • تپش قلب یا ضربان نامنظم
  • مشکل تنفسی

مشکلات تنفسی از علایم فشارخون بالا

سیر :اگر مزه سیر برای شما خیلی قوی باشد، مکمل های سیر نیز موجود هستند. اگر نمی توانید کل بوته سیررا بخورید، یک تکه سیر را در دهان خود نگه دارید و سعی کنید آن را 15 دقیقه بمکید.همچنین می توانید 1تا 2 حبه سیر را خرد کنید، آن را در یک لیوان آب مخلوط کنید و بنوشید.یک روش دیگر آن است که تکه های خرد شده را بردارید، آن را روی یک تکه میوه بگذارید با عسل بپوشانید.

درمان فشار خون بالا

درمان‌های متنوعی برای فشار خون بالا وجود دارند، از تغییرات در سبک زندگی گرفته تا کاهش وزن و درمان‌های دارویی. پزشکان معمولا بسته به اینکه دچار فشار خون بالا یا پُرفشاری خون هستید، برای درمان شما برنامه ریزی می‌کنند.

۱. تغییرات در رژیم غذایی

تغذیه سالم یکی از مؤثرترین راه‌ها برای کاهش فشار خون است. توصیه می‌شود غذاهایی که حاوی مقادیر کمتری نمک و سدیم هستند و پتاسیم بیشتری دارند مصرف شوند.

رژیم غذایی «روشی برای توقف فشار خون» که به اختصار DASH نامیده می‌شود، یک برنامه‌ی غذایی‌ برای پایین نگه داشتن فشار خون است که پزشکان تجویز کرده‌اند. تمرکز این رژیم غذایی بر غذاهایی مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات سبوس‌داری است که دارای میزان سدیم و کلسترول پایینی هستند. غذاهای زیر برخی از این مواد غذایی مفید برای سلامت قلب هستند:

  • سیب، موز و پرتقال
  • کلم بروکلی و هویج
  • حبوبات
  • ماهی های سرشار از امگا ۳ و روغن‌های مفید

و خوراکی‌هایی که باید از‌ آن‌ها دوری شود، شامل:

  • غذاها و نوشیدنی‌هایی که قند بالا دارند
  • گوشت قرمز
  • روغن نارگیل

همچنین توصیه می‌شود از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری شود.

۲. ورزش

یکی دیگر از تغییرات مهم سبک زندگی برای مدیریت فشار خون بالا، تحرک و ورزش است. انجام ورزش هوازی (ایروبیک) چند بار در هفته برای داشتن قلبی سالم، بسیار مفید است چون باعث بهبود جریان خون می‌شود.

با تغذیه‌ی سالم و ورزش منظم، می‌توان به کاهش وزن نیز کمک کرد. مدیریت وزن باعث کاهش کلسترول و فشار خون می‌شود و در نتیجه خطراتی که ممکن است در صورت اضافه وزن رخ دهد نیز کاهش پیدا می‌کنند.

یکی دیگر از راه‌های پایین آوردن فشار خون، جلوگیری و از بین بردن استرس است. استرس باعث افزایش فشار خون می‌شود. برای این کار می‌‌توانید روش‌های مختلف کاهش استرس مانند ورزش، تمرکز ذهن (مدیتیشن) و موسیقی را امتحان کنید.

 

۳. درمان دارویی

اگر تغییر در سبک زندگی بی‌فایده‌ بود، داروهای مختلفی وجود دارند که می‌توان برای درمان فشار خون بالا از آن‌ها استفاده کرد. در اکثر موارد بیش از دو دارو مورد نیاز است.

  • داروهای مُدر، سدیم اضافی را از بدن خارج می‌کنند. این داروها معمولا به همراه قرص‌های دیگر استفاده می‌شوند.
  • مسدود کننده‌‌های گیرنده‌ی آدرنریک بتا، ضربان قلب را کُند می‌کنند که باعث کاهش جریان خون در شریان‌ها می‌شود.
  • بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین، از تنگ شدن شریان‌ها جلوگیری می‌کنند.
  • مسدود‌کننده‌های آلفا، اجازه نمی‌دهند عصب‌ها، شریان‌ها را تنگ کنند و در نتیجه، خون می‌تواند آزادانه جریان داشته باشد.
  • مسدود کننده‌های آلفا به علاوه‌ی بتا، کارکرد مشابهی دارند به علاوه‌ی اینکه ضربان قلب را نیز کُند می‌کنند.
  • بازدارنده‌های مرکزی آدرنالین، باعث کاهش فرستادن سیگنال‌های عصبی توسط مغز می‌شود. (این کار از تنگ‌تر شدن شریان رگ‌ها جلوگیری می‌کند.)

چه زمانی برای فشار خون باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بعد از درمان‌هایی که در بالا ذکر شد هنوز هم فشار خون‌تان تغییری نکرد، حتما به پزشک مراجعه کنید. پایین نیامدن فشار خون نشان دهنده‌ی دلیل دیگری برای افزایش فشار خون شما است.

اگر هر کدام از علائم زیر را هم مشاهده کردید فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • تاری دید؛
  • خستگی مفرط؛
  • حالت تهوع؛
  • گیج بودن؛
  • تنگی نفس.

ممکن است موارد بالا، علائم مشکل دیگری یا عوارض منفی داروها باشند. در این حالت، شاید نیاز باشد که داروی دیگری برای شما تجویز شود که عوارض کمتری برای‌تان داشته باشد.

کلام آخر

وقتی متوجه شدید که فشار خون بالا دارید، باید برای همیشه فشار خون‌تان را کنترل و درمان کنید. این احتمال وجود دارد که فشار خون شما به حالت عادی برگردد، ولی خیلی به ندرت این اتفاق رخ می‌دهد. داروها و تغییراتی که در سبک زندگی به وجود می‌آورید باید ادامه‌دار باشند تا بتوانید همیشه فشار خون‌تان را ثابت نگه دارید. این روش‌های درمانی همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته‌ مغزی را نیز کاهش می‌دهند.

شما می‌توانید با مراقبت و کنترل دائمی، یک زندگی سالم داشته باشید.

 

منبع : hidoctor