پروستات چیست ؟

آیا میدانید پروستات یا سرطان پروستات سرطان پروستات چیست ؟ سرطان پروستات دومین علت مرگ و میر در ایالات متحده آمریکا می‌باشد و بالغ بر ۲۰ هزار نفر در سال بر

 اثر سرطان پروستات کشته می‌شوند.


علاوه بر سرطان پروستات خطرات دیگری نیز پروستات را تهدید می کند، شایع ترین علت مراجعه مردان زیر ۵۰ سال به متخصص اورولوژی سرطان پروستات است.

با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی می‌توان خطر ابتلا به بیماری‌های پروستات را کاهش داد.

گیاهان و مکمل‌های غذایی زیادی وجود دارد که می‌تواند به کاهش التهاب مبارزه با بزرگ شدن پروستات و مهار رشد سلول‌های سرطانی کمک کند.


پروستات چیست ؟

حال سوالی که مطرح است این است که پروستات چیست ؟ پروستات یک غده در سیستم تولید مثل مردان است و به اندازه یک بلوط می‌باشد و قسمتی از  مجرای ادرار،

 اطراف قسمت تحتانی مثانه و بالای عضلات کف لگن را احاطه کرده است.


مهم ترین عملکرد این عضو بدن تولید مایعی است که باعث ایجاد اسپرم می کند و قسمتی از مایعات موجود در منی را تولید می‌کند، تمام این مایعات در مجرای ادرار

 جمع می‌شود که مسئولیت تولید مثل را در مردان عهده دار است.

به منظور جلوگیری از بازگشت منی به داخل مجاری ادرار در هنگام انزال پروستات و عضله اسفنکتر مجرای ادرار را به مثانه وصل می‌کنند.

یکی دیگر از مهمترین عملکرد‌های این عضو بدن تولید متابولیسم هورمون‌ها است، همچنین تولید تستسترون به شکل فعال، نیز از وظایف آن می‌باشد.

این هورمون  تبدیل به  هورمون دی هیدرو تستوسترون می‌شود (DHT) این هورمون در مردان باعث بروز صفات مردانه می‌شود.


بیماری‌ها و مشکلات پیش رو

سرطان پروستات چیست ؟

این بیماری یک مشکل بزرگ بهداشت عمومی‌ در سراسر جهان است. این نوع سرطان با به وجود آمدن سلول‌های سرطانی در بافت عضو به وجود می‌آید. 

علائم سرطان عبارتند از:


ضعف ادرار یا ادرار مکرر

خون در ادرار یا مایع منی

درد دائمی‌ در لگن

خستگی

سرگیجه

تنگی نفس

خطر ابتلا به این سرطان با افزایش سن افزایش می‌یابد. سایر عوامل تشدید کننده این بیماری وراثت و نژاد می‌باشد.

تحقیقات نشان می دهد که خطر ابتلا به سرطان پروستات در ۵۵ سالگی شدت می گیرد و تا ۷۰ الی ۷۴ سالگی به نقطه اوج خود می رسد، بعد از آن رو به کاهش می رود.


هیرپرپلازی خوش خیم (BPH):

هیرپرپلازی خوش خیم یکی دیگر از بیماری‌هایی می‌باشد که پروستات با آن درگیر است. در اثر این بیماری، پروستات مجاری ادراری را می‌فشارد و خطر ابتلا به عفونت مثانه یا سنگ مثانه را افزایش می دهد.

این بیماری باعث رشد سلولی افزوده می شود و این عارضه در تمام عمر همراه بیمار می‌باشد، علت این بیماری  تغیرات هورمونی (مانند استروزن بیش از حد) و کمبود روی است.


پروستاتیت :

پروستاتیت یک مشکل  مهم برای سلامتی است که میزان شیوع آن ۱۱ تا ۱۶ درصد در مردان است، هر سال دو ملیون نفر در آمریکا برای درمان این بیماری به پزشک 

مراجعه می کنند.

پروستاتیت التهاب و عفونت غده پروستات است که اغلب باعث تورم و درد می‌شود، همچنین می تواند باعث مشکلات ادراری، اختلال در عملکرد جنسی، احساس خستگی و 

افسردگی شود.

بر خلاف دیگر بیماری‌ها که در مردان مسن اتفاق می‌افتد، پروستاتیت در جوانان و میان سال‌ها شایع تر است. پروستاتیت سه نوع می‌باشد:


پروستاتیت باکتریایی:

بر اثر باکتری‌ها و ویروس‌ها یا حتی بیماری‌هایی که از طریق ارتباط جنسی انتقال می یابد می تواند علت این بیماری باشد.


پروستاتیت غیر باکتریایی:

ناشی از استرس  و فعالیت جنسی غیر منظم است.


پروستاتیت مزمن:

ممکن است بر اثر باکتری یا پروستات التهالبی باشد و اغلب باعث درد و دراز مدت لگن می شود.


سلامتی و مراقبت

۱- رژیم غذایی و تغییرات شیوه زندگی :

ارتباط بین رژیم غذایی و پروستات چیست ؟

مکمل‌ها ورژیم‌های غذایی زیادی وجود دارد که می‌تواند به بهبود و جلوگیری از بیماری‌های یاد شده کمک کند، از جمله این خوراکی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


مصرف گوجه فرنگی :

رابطه گوجه فرنگی و پروستات چیست ؟

گوجه فرنگی مخصوصا گوجه فرنگی پخته شده  می تواند برای سلامت این عضو بدن بسیار مفید باشد. بررسی‌ها نشان می دهد که گوجه فرنگی به علت خاصیت آنتی 

اکسیدانی خود می‌تواند نقش بسیار مهمی‌ در پیش گیریاز این سرطان داشته باشد.


مصرف ماهی :

رابطه ماهی و پروستات چیست ؟

غذا‌های حاوی امگا۳ مثل ماهی، می تواند باعث کاهش التهاب این عضو بدن شود، مصرف ماهی و امگا ۳ رابطه مستقیم با سلامت پرو ستات دارند.


مصرف چای سبز :

این نوشیدنی ضد پیری دارای بالاترین سطح آنتی اکسیدان می‌باشد، آنتی اکسیدان ها باعث سم زدایی و کاهش التهاب می‌شوند، برای کاهش و جلوگیری از این بیماری باید روزانه پنج فنجان چای سبز بنوشید.


مصرف تخمه کدو :

تخمه کدو تنبل و روغن آن می تواند نقش موثری در سلامت این عضو داشته باشد، تخمه‌های کدو حاوی ویتامین و روی می‌باشد که از التهاب این عضو می‌توانند جلو گیری کنند.


اجتناب از مصرف بیش از حد گوشت و لبنیات :

مصرف  زیاد لبنیات و گوشت رابطه مستقیم با سرطان پروستات دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد کلسیم می‌تواند حطر ابتلا به این سرطان را ۴ تا ۶ برابر 

افزایش دهد، کلسیم برای جذب به بدن مقدار زیادی از ویتامین D  را جذب می کند.


فعالیت بدنی و ورزش :

تحقیقاتی در دانشگاه استنفورد انجام شد و نتیجه آن چنین اعلام شد که ورزش می تواند کاهش زیادی در خطر ابتلا به بیماری‌های پروستات داشته باشد، زیرا چاقی را کاهش 

می‌دهد و باعث افزایش عملکرد سیستم ایمنی می‌شود.


۲- مکمل‌ها :

ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها نیز تاثیر بسیار مثبتی بر روی کاهش خطر ابتلا به این بیماری ها دارند، از جمله این مکمل ‌های مفید می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.


ویتامینE :

به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن نقش آفرینی می‌کند، مصرف  مداوم این مکمل می تواند باعث کاهش ۳۲ درصدی ابتلا به سرطان شود.


ویتامینD :

نور آفتاب منبع غنی از ویتامین D است، کمبود این ویتامین می‌تواند ابتلا به سرطان را در سنین جوانی به شدت افزایش دهد.


سلنیوم :

این مکمل باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن شده و کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات را در پی دارد، همچنین مصرف سلنیوم باعث افزایش طول عمر نیز می شود.

مصرف ۲۰۰ میلی گرم از این ماده در روز باعث کاهش خطر سرطان پروستات تا ۶۷ درصد می‌شود.


لیکوپن :

لیکوپن یک آنتی اکسیدان قوی است که میوه‌ها و سبزیجات را رنگ قرمز می‌دهد، پخته شدن گوجه فرنگی باعث افزایش و آزاد شدن بیش از حد این ماده می‌باشد،

 مصرف این ماده باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان است.


روی :

مزیت مهم روی نقش آن در سرطان پروستات است؛ عفونت، استرس و رژیم غذایی علت اصلی کاهش سطح روی بدن انسان می‌باشد. محققان دریافتند که مصرف روی می تواند 

باعث کاهش سرطان پروستات و همچنین کاهش سرطان BPH شود.


روغن ماهی :

روغن ماهی و امگا ۳ باعث کاهش التهاب است، التهاب باعث بروز بیماری های پروستاتیت می شود.

بررسی روی افراد بین ۶۷ تا ۹۶ ساله انجام شد و نتیجه آن این بود که  آنهایی که روغن ماهی را در طول زندگی خود مصرف کرده اند کمتر دچار بیماری‌های پروستات  شده اند.


Sting nettle (گزنه) :

گزنه دارای اثرات ضد التهابی، ضد تومور و ضد ویروسی می‌باشد، همچنین سیستم ایمنی را افزایش می‌دهد و باعث کاهش علائم سرطان می‌شود.


۳- روغن‌های گیاهی :

برخی روغن های گیاهی نیز تاثیر زیادی در بهبود و جلوگیری از سرطان دارد از این روغن‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:


روغن رزماری :

یک آنتی اکسیدان قدرتمند است آن را با یک روغن مثل روغن زیتون باید مخلوط کرد و سپس به زیر آلت تناسلی اعمال کرد.


روغن زیتون :

روغن زیتون برای کاهش درد و مهار سرطان بسیار مفید می‌باشد. می‌توان آن را به زیر آلت تناسلی اعمال کرد.


روغن صمغ :

دارای مزایای ضد سرطانی و ضد باکتری می‌باشد، این روغن برای استراحت عضلات بسیار مفید است و می تواند برای درمان پروستات بزرگ شده کاربرد داشته باشد.


منبع:ویکی سرا